Ik neem mijn intrek bij le Logis-Floréal – wat moet ik doen?
Welkom bij Le Logis-Floréal! Om te helpen bij uw installatie vindt u hier een lijst van dingen die u moet onthouden.
Huur & lasten
Voor sociale woningen hangt de huurprijs af van verscheidene factoren:
- De inkomsten van het gezin
- Het aantal kinderen ten laste
- Of een lid van het gezin een persoon met een erkende handicap is
- De waarde van de woning.
Meer gedetailleerde uitleg over de berekening van de huur is beschikbaar op de website van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij.
Let wel : als uw inkomsten in de loop van het jaar aanzienlijk dalen, dan is het belangrijk om dat aan de huurdienst te melden. Als uw inkomsten dalen, dan kan de huur immers vanaf de daaropvolgende maand worden herberekend.
Afhankelijk van de woning kunnen de lasten de volgende kosten omvatten:
- Onderhoud van de groene ruimten
- Onderhoud van de gemeenschappelijke delen
- Liften (onderhoud en keuring)
- Warmwaterproductie
- Brandblussers
- Gemeenschappelijk elektriciteitsverbruik
- Brandverzekering
Tegelijk met de maandelijkse huur wordt u een provisie voor de lasten gevraagd. Na afloop van elk kalenderjaar wordt een afrekening van de lasten opgesteld op basis van de effectieve betalingen.
Verandering van gezinssamenstelling
Het huurcontract voorziet dat de woning enkel mag worden bewoond door personen die ingeschreven zijn in uw gezinssamenstelling. Niet-geoorloofd samenwonen zal worden beschouwd als “fraude” en het bedrag van uw huur zal naar de maximale waarde gebracht kunnen worden.
Als uw gezin uitbreidt (geboorte, gezinshereniging), of als u langdurig één of meer naasten herbergt, dan moet u de huurdienst onmiddellijk verwittigen en er toelating voor vragen, en op de toelating wachten alvorens over te gaan tot domiciliëring.
Verzekeringen
Le Logis- Floréal beschikt over een brandverzekeringscontract “met afstand van verhaal”. (Dat betekent dat ze zich niet tegen u zal keren indien er brand of waterschade ontstaat of indien zich een ontploffing voordoet). De verzekering van de Le Logis-Floréal dekt ook de aansprakelijkheid van de huurder ten aanzien van derden bij brand, ontploffing en waterschade.
Ze dekt echter niet uw persoonlijke bezittingen (televisie, huishoudelektro, meubilair, juwelen…). Indien u die wilt beschermen, moet u een verzekering “inboedel” sluiten.
Om onnodige uitgaven te vermijden, controleert u best bij uw verzekeraar of uw verzekering wel conform is, en meldt u dat Le Logis-Floréal een specifieke verzekering heeft afgesloten.
Een garage huren
Le Logis-Floréal beschikt over garageboxen en parkeerplaatsen die uitsluitend door de huurders van Le Logis-Floréal gehuurd kunnen worden. Uw aanvraag moet schriftelijk bij de huurdienst worden ingediend. Naargelang de beschikbaarheden zal u een box of een parkeerplaats ter beschikking gesteld worden.
Deze ruimten zijn uitsluitend bestemd om voertuigen te parkeren. Andere voorwerpen of materialen mogen er in geen geval worden opgeslagen.
Mutatie
Een mutatieaanvraag (= aanvraag tot verhuis naar een grotere of kleinere woning) mag worden ingediend door een huurder die in een woning woont die niet aangepast is aan zijn/haar gezinssamenstelling. In sommige gevallen verplichten OVM’s huurders die een te grote woning bewonen om naar een kleinere woning te muteren.
Ik verlaat de woning – wat moet ik doen?
U kunt uw huurcontract op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden (die aanvangt op de dag die volgt op de verzending van de opzegging). Als u uw huurovereenkomst wilt verbreken, dan moet u ons een aangetekende brief sturen.
Bij overlijden van de titularis van de woning, wordt de huurovereenkomst ambtshalve opgezegd en kan ze niet worden overgenomen door de erfgenamen. Neem contact op met de huurdienst voor informatie over de te ondernemen stappen: 02/672.33.59 – van maandag tot vrijdag van 8u tot 12u.